Eksplodere eller implodere - Anders Sunna
Av Sten Nilsen
For kunstneren Anders Sunna er kunsten en naturlig del av et levesett som også innbefatter reindrift og samisk kulturutøvelse. I likhet med reindriften består det kunstneriske arbeidet av teamwork hvor familiemedlemmer og slektninger deltar.
Konflikt med den svenske staten
Anders Sunna kommer fra en familie med reindriftsutøvere i området Kieksiäisvaara i Pajala i Norrbottens Län. En konflikt med den svenske staten har ført til splittelse i den samiske befolkningen. Familien Sunna har mistet sine rettigheter og muligheter til å utøve reindrift på en lovlig måte.
Fratatt reinmerkene
Familien opplevde å bli fratatt reinmerkene sine, og hytter som familien brukte i forbindelse med reindriften, ble stjålet eller påtent. Det ble satt opp et tre mil langt gjerde som skulle hindre reinflokken i å forflytte seg. Dette er bare en del av historien om en langvarig konflikt som oppsto i forbindelse med reindriftsloven av 1971 og hvordan den kom til å bli feiltolket av svenske myndigheter. Det bidro til en oppfatning av at samiske konsesjonshavere var forpliktet til å ta imot og ivareta andres reinsdyr på vegne av grunneieren, mot at grunneieren avga sin jord til beite. I ettertid er denne lovanvendelsen erklært ugyldig, men ble allikevel legalisert i 2006 gjennom en grunnlovsendring. Familien Sunna motsatte seg de statlige påleggene, da de mente det var urimelig at de skulle ta seg av andres reinsdyr uten kompensasjon for dette. Deres avslag førte til en forfølgelse av familien og en konflikt som også delte samebyen i to forskjellige leirer. De siste femti årene har det vært utallige rettsaker hvor den svenske staten nekter å innrømme at de har begått feil. I en av de mange rettsakene startet dommeren i hovrätten (lagmannsretten) med å be familien Sunna om unnskyldning. Da dommeren på et senere tidspunkt gikk av med pensjon, brukte han fritiden sin og egne økonomiske midler til å bistå familien Sunna videre i kampen mot den svenske staten. Anders Sunna har vokst opp med denne konflikten og står midt oppi den sammen med familien sin.
Når var det at det gikk opp for deg at du kunne bruke maleriet og kunsten aktivt i kampen mot overgrepene du og familien har blitt utsatt for av den svenske staten?
Det var ikke noe jeg gikk rundt og tenkte på. Det var noe jeg ble tvunget til av følelsene mine. Eksplodere eller implodere. Jeg husker at det var i desember 1999. Staten hadde beordret at når år 2000 begynner, skal alle reinsdyrene til familien Sunna være slaktet. Samme måned hadde personer utenfor Pajala brent høyballer som var ment som fôr for våre reinsdyr.
Kan du si litt om hvordan du samarbeider med familiemedlemmer og slektninger i den praktiske delen av kunsten din?
Det er naturlig at man spør de personene man har nærmest. Det er stor takhøyde.
Man kan si at de er eksperter hver på sine fagområder, skjønt uten vitnemål. Men de har kunnskap, kan sine saker og vet hvordan og hvorfor. For meg oppleves det som om jeg mottar undervisning. Det er spesielt viktig at de er delaktige i de verkene som omhandler dem selv, og de setter selvfølgelig sine avtrykk og sine spor som blir med på å prege verket.
Større og mindre utstillingssteder
Sunna skulle egentlig ha stilt ut arbeidene sine i Harstad Kunstforening i 2020. Men så kom pandemien, og utstillingen måtte utsettes. Først i slutten av januar 2023 åpnet utstillingen Anders Sunna, Samisk protestkunst! i Harstad Kunstforening. Dette var i forbindelse med samisk måned i Harstad og Kvæfjord. I mellomtiden har Anders Sunna stilt ut arbeidene sine bl.a. i den den nordiske paviljongen på Veneziabiennalen, hvor han var en av kunstnerne i 2022. Det er lett å tenke seg en karriere som skyter fart og hvor arbeidene kun blir vist ved store museer og større kunstmønstringer. Sunna mener at det likevel er viktig å vise arbeidene sine på mindre steder så vel som på større steder, for å nå ulike typer publikum.
Tydelige symboler
Maleriene er ladet med symbolikk, ofte ser man karakteristikker av ansiktsløse menn med dress og slips, avslitt politisperrebånd, lovens menn, oppdemning av landarealer, massiv utarming av naturressursene, profittjag og overgrep og fortrenging av urbefolkningen og tap av tradisjonelt levesett. De tredimensjonale arbeidene er særdeles eksplisitt og har et utilslørt uttrykk. En koftekledt figur som gjentatte ganger har blitt dolket i ryggen, de åtte knivene i ryggen representerer hvert av de politiske partiene som utgjør det svenske Sametinget. De dolker sitt eget folk i ryggen. En AK-47 Kalashnikov har fått påmontert elementer av sirlig utførte symboler utført i tradisjonell duodji på skjeftet og på håndtaket.
Veggmaleri
I skrivende stund har Anders Sunna nylig returnert fra Brüssel, hvor han har vist tre store malerier i Europaparlamentet. I forbindelse med Oslo Internasjonale Teaterfestival 8.–11. mars ble Black Box teater i Oslo omgjort til et treffsted hvor arktiske urfolksgrupper kunne møtes og utveksle kulturelle uttrykk, historier og levesett. Dette var i sympati med Fosen-samene og den kampen de står i. Tanken med et veggmaleri i inngangspartiet hos Black Box var at publikum skulle kunne følge maleprosessen, fra Anders Sunna begynte på festivalens første dag til han fullførte maleriet og malte over det hele på festivalens siste dag.
Det kreves en god del planlegging og konsentrasjon for å gå i gang med et veggmaleri «live». Hvilke forberedelser foretar du før du går i gang? Lager du skisser på forhånd?
Prosessen begynner når jeg kjenner til plasseringen og overflaten som skal males. Det andre trinnet er innkjøp av materialer som også er en del av verkets oppbygging. Mye beror på starten, maleriets begynnelse og på overflaten. Deretter kommer kunstverket frem. Skissene gjør jeg gjerne i løpet av maleprosessen, jeg har sjelden en ferdig skisse av verket som jeg maler.
Morfar
Jeg leste et sted at du tidlig hadde et talent og satset på tegning. Hvor gammel var du da du bestemte deg for å satse på en visuell uttrykksmåte og ikke f.eks. musikk, litteratur eller teater? Hva laget du den første tiden? Hvilke andre kunstnere og kunstuttrykk inspirerte deg?
Jeg bestemte meg for å bli kunstner da jeg var seks år, og det var min morfar som fortalte meg at det faktisk er et yrke som man kan leve av. De gangene da jeg fikk pensler, oljefarge og lerret, sa han: «Eksperimenter! Lek med fargene og lær deg å kjenne materialet. Ikke tenkt på at det skal bli kunst.» Inspirasjonskildene i begynnelsen var Nils Nilsson Skum, John Savio som jeg ble kjent med gjennom bøker hjemme. Senere viste morfar meg verk laget av Picasso og Van Gogh og flere klassiske malere.
Konstfack
Var du fast bestemt på å bli kunstner allerede som tidlig ungdom. Hvor målbevisst var du og hvordan så du for deg et mulig kunstnerskap?
Målet var å komme inn på Konsfack. Det var den skolen som morfar hadde snakket og fortalt om. Jeg bestemte meg for at der skal jeg gå. For meg ble det den eneste skolen som fantes, siden jeg ikke hørte om andre skoler før mye senere.
På hvilket stadium kom graffiti og spraybokser inn i kunstuttrykket ditt? Hvordan vil du beskrive utviklingen din som kunstner fra tiden da du begynte på Konstfack og frem til i dag?
Det begynte med at jeg så det på TV og da jeg besøkte litt større steder. Da var jeg 14–15 år. Jeg tenker at jeg fortsatt går på skolen, men at jeg må ha rollen som kritisk lærer så vel som nysgjerrig student. Det å utvikle kunsten sin er et kontinuerlig arbeid.
Anders Sunna (1985) er en samisk billedkunstner fra svensk side av Sápmi. Sunna er utdannet ved Umeå konstskola (2006) og Konstfack, Stockholm (2009). Hans arbeider er politiske, handler om samisk historie og hans egen bakgrunn fra en reineierfamilie. Sunna er særlig kjent for sin graffiti- og collageteknikk og har gjort seg bemerket gjennom en rekke utstillinger og offentlige utsmykninger.
Artikkelen ble første gang publisert i Kunst Pluss # 1 2023
Bestill Kunst Pluss fra www.Tekstallmenningen.no