Skip to content
Norske Kunstforeninger

Sparebankstiftelsen DNB stipendutstilling 2024

Oslo Kunstforening har gleden av å presentere Sparebankstiftelsen DNB stipendutstilling 2024, med nye verk av Eline Benjaminsen, Margrethe Kolstad Brekke og Nikhil Vettukattil.

Oslo Kunstforening
14.11.24 — 26.01.25

Les mer om utstillingen på Oslo Kunstforenings nettsider 

““Årets utgave viser tre kunstnere som bruker medier som fotografi, lyd, video og tekstil. I sine praksiser ser de blant annet vår samtid koblet opp mot økonomiske perspektiver og utopiske strategier, med klimakrisen som bakteppe.”
— Ana María Bresciani”

Nikhil Vettukattil

Nikhil Vettukattil (f. 1990) arbeider med et bredt spekter av uttrykk og bruker ofte klipping, redigering og sammensetninger av eksisterende materiale for å lage nye verk. I utstillingen presenterer Vettukattil verket Defund the Police, og et sentralt aspekt i installasjonen er forholdet til tid. Hvordan forstår vi den, hvordan former den vår oppfatning av historien og hva er det som fremheves som representativt?

 

Margrethe Kolstad Brekke

Margrethe Kolstad Brekke (f. 1979) er tekstilkunstner og bosatt på Rjukan i Telemark. Hun arbeider i spenningsfeltet mellom estetikk og aktivisme, blant annet som del av kunstnerkollektivet Rjukan Solarpunk Academy. I sin tverrfaglige og prosessbaserte praksis undersøker Brekke kunstens muligheter for å skape engasjement rundt klimaspørsmål: Hvordan kan kunsten bidra til å fremme bærekraftige omstillingsprosesser? Hvilke mulige veivalg står vi overfor for å nå FNs klimamål, og hvor ligger paradoksene knyttet til dette?

 

Eline Benjaminsen

Arbeidene til Eline Benjaminsen (f. 1992) avdekker de ofte usynlige og skjulte rommene hvor økonomiske transaksjoner finner sted. I utstillingen presenterer Benjaminsen The Flora of Finance, en installasjon med to filmer som undersøker hvordan finansielle praksiser begrenser tilgangen til land og naturressurser. Filmene viser hvilke omkostninger og konsekvenser dette har for landskap, økosystemer og for levebrødet til dem som berøres. Ved å følge pengestrømmer skaper Benjaminsen fortellinger som tar form av video, grafiske trykk, foto og tekst. Hun kombinerer tradisjonelt dokumentarfotografi med eksperimentelle uttrykk og det hun og samarbeidspartner Dayna Casey betegner som cli-fi-fi (Climate Finance Fiction). Sjangeren relaterer seg til sci-fi (science fiction) og cli-fi (climate fiction), som i hovedsak viser fiksjons- og framtidsscenarier. Cli-fi-fi derimot, dokumenterer samtidens møter mellom finansfiksing og klimaendringer.

Les mer om utstillingen på Oslo Kunstforenings nettsider