Skip to content
Norske Kunstforeninger

Nettsider

Nettsider

Nettsiden er kjernen i digital markedsføring for en kunstforening. Den fungerer både som et informasjons- og markedsføringsnav, og er en viktigste komponent for å kommunisere med eksisterende medlemmer og tiltrekke nye.

Vi starter med 5 argumenter for å ha en nettside:

5. Sosiale medier alene er ikke nok
Årsaken til at vi starter med å argumentere for nettsiden er vi ser en trend hvor kunstforeninger legger ned nettsiden og flyttet helt over til sosiale medier. Dette er sjelden en god løsning. Ikke alle er til stede på sosiale medier, og foreningen risikerer å ekskludere deler av sitt publikum. En nettside er universelt tilgjengelig og gir alle, uavhengig av digitale preferanser, muligheten til å finne informasjon og engasjere seg i foreningens aktiviteter. Sosiale medier er ikke nok alene.

4. Full kontroll over innholdet
Nettsiden gir foreningen full kontroll over sitt eget innhold og hvordan det presenteres. I motsetning til sosiale medier, hvor algoritmer kan begrense rekkevidden og utformingen av innholdet, bestemmer foreningen selv hva som skal prioriteres og hvordan det formidles. Dette gir stabilitet og sikrer at viktig informasjon når ut til alle målgrupper, uavhengig av endringer i plattformer som Facebook eller Instagram. Flere har opplevd å få eksempelvis Facebooksiden sin hacket. Det kan være veldig vanskelig og tidkrevende å få ordnet opp i. Om noe tilsvarende skulle skje på nettsiden er det vesentlig enklere å rette opp.

3. Troverdighet og profesjonalitet
En god nettside bidrar til å bygge foreningens omdømme. For å tiltrekke kunstnere, publikum, partnere og sponsorer må kunstforeningen fremstå som profesjonell og pålitelig. En velholdt og funksjonell nettside signaliserer seriøsitet, og det skaper tillit hos både potensielle medlemmer og eksterne samarbeidspartnere.

2. Enkel tilgang til viktig informasjon
Kunstforeninger er frivillige, demokratiske organisasjoner, og bør derfor ha informasjon som vedtekter, årsmelding, medlemsvilkår og program være lett tilgjengelig. Sosiale medier er dårlig egnet for å organisere slik informasjon. I en nettside kan denne typen informasjon enkelt organiseres og gjøres tilgjengelig.

1. Nettsiden: Kunstforeningens informasjons- og markedsføringsnav
En godt utformet nettside bør være utgangspunktet for all digital markedsføring. Mens sosiale medier fanger oppmerksomheten, er det nettsiden som konverterer interesse til handling. Her kan foreningen gi detaljert informasjon om aktiviteter, medlemskap og arrangementer, samtidig som man skaper et sted hvor besøkende kan melde seg på nyhetsbrev eller bli medlemmer. Nettsiden er altså stedet hvor foreningen kan knytte varige relasjoner til sitt publikum og skape muligheter for vekst.

Hva bør en nettside inneholde?
Nettsidens innhold bør alltid reflektere markedsføringsstrategien til foreningen. Hovedmålet er å guide besøkende effektivt dit de skal, enten det er å melde seg på et arrangement, bli medlem, eller finne informasjon om utstillinger.

 1. Forsiden bør fremheve viktig informasjon som åpningstider, kommende utstillinger og aktiviteter, med klare knapper for viktige handlingsområder som medlemskap. Fokus bør være på brukervennlighet og enkel navigasjon.

2. Om oss gir besøkende innsikt i foreningens historie, struktur og viktige dokumenter som vedtekter og årsmeldinger. Dette bygger tillit og gir et tydelig bilde av foreningens arbeid.

3. Utstillinger og aktiviteter bør være synlig og godt strukturert. Besøkende skal enkelt finne informasjon om hva som skjer, og hvordan de kan delta.

4. Medlemskap må selges inn. Det bør være lett å finne informasjon om hvordan man blir medlem, medlemsfordeler og eventuelle muligheter til å gi medlemskap i gave.

5. Kontakt- og besøksinformasjon må være lett tilgjengelig. Det er viktig at besøkende ikke må lete lenge for å finne ut hvor de kan komme i kontakt med foreningen eller besøke dens utstillingslokaler.

Overstående er hva besøkende forventer å finne på en nettside og bør være et minimum.

 

SEO – Søkemotoroptimalisering
Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å gjøre nettsiden mer synlig i søkemotorer som Google. Ved å bruke riktige nøkkelord som "kunstutstillinger", "lokale kunstarrangementer", og navn på lokale kunstnere, øker sjansen for at folk finner nettsiden når de søker etter kunstrelaterte aktiviteter i området. Dette innebærer å optimalisere innhold, bruke relevante metatitler og beskrivelser, og sikre rask lastetid på siden. God SEO hjelper foreningen med å tiltrekke flere besøkende som aktivt leter etter kunstopplevelser. Det handler om å gi Google mest mulig informasjon for så å kunne gi best mulig resultater til den som søker. 

SEO-feltene i de fleste CMS (Content Management Systems) er designet for å hjelpe nettsider med å rangere bedre i søkemotorer. Her er en kort forklaring på de vanligste feltene knyttet til metadata og bilder:

1. Tittel (Meta Title): Dette er tittelen som vises i søkemotorens søkeresultater og nettleserfanen. Det bør inneholde relevante søkeord og være kort, tydelig og beskrivende. Optimalt 50-60 tegn.

2. Meta Beskrivelse (Meta Description): En kort beskrivelse (150-160 tegn) av innholdet på siden som vises under tittelen i søkeresultater. Selv om dette ikke påvirker rangeringen direkte, kan det påvirke klikkraten.

3. URL-slug: Dette er den delen av URL-en som kommer etter domenenavnet, f.eks. `www.example.com/kurs-i-kunst`. Den bør være kort, inneholde nøkkelord og være lett å lese.

4. H1-Titler: Overskriftene på en side. H1 er viktigst for SEO, og det bør bare være én H1 per side. Den bør være beskrivende og inneholde søkeord.

5. Alt-tekst for bilder: Beskriver hva som vises på bildet og hjelper søkemotorer med å forstå bildets innhold. Det er også viktig for tilgjengelighet, siden skjermlesere bruker dette for synshemmede brukere.

6. Bildetitler: Gir en kort beskrivelse av bildet, som kan vises ved hover-effekt på noen nettsider. Dette brukes ikke direkte i SEO, men kan forbedre brukeropplevelsen.

7. Bildenavn (Filnavn): Bildets opprinnelige filnavn bør være beskrivende, uten mellomrom eller spesialtegn (f.eks. `kunstutstilling-oslo.jpg`), da dette kan påvirke bildebibliotek indeksering i søkemotorer.

8. Meta Keywords (når tilgjengelig): Tidligere brukt til å liste søkeord, men nå stort sett ignorert av søkemotorer. Kan fremdeles være relevant i noen eldre CMS.

Disse feltene hjelper søkemotorer med å forstå innholdet på siden og øker sjansene for bedre rangering og dermed bedre sjanse for å bli sett.

Inbound marketing:
Inbound marketing er en markedsføringsstrategi som handler om å tiltrekke potensielle kunder ved å tilby verdifullt og relevant innhold, i stedet for å bruke vanlig utgående markedsføring. Målet er å skape interesse og bygge tillit ved å møte leserens behov gjennom ulike digitale kanaler, som blogginnlegg, sosiale medier, e-bøker, SEO, og nyhetsbrev. I nettsidesammenheng snakker vi særlig om blogginnlegg og artikler. Eksempelvis intervjuer med kunstnere som stiller ut eller et dypdykk i et kunstnerskap eller et verk.

Prosessen kan deles inn i fire trinn:

1. Tiltrekke  – Bruker kvalitetsinnhold for å tiltrekke besøkende.

2. Konvertere – Gjør besøkende om til leads/potensielle gjennom f.eks. skjemaer og tilbud.

3. Selge – Pleie interessenter med tilpasset kommunikasjon for å få dem til å bli kunder.

4. Begeistre  – Tilby fortsatt verdi for å beholde nye publikummere/ medlemmer og skape lojalitet.