Digital markedsføring
Markedsføring i kunstforening del 2
Digital markedsføring har blitt en viktig del av verktøykassen for kunstforeninger som ønsker å nå ut til et bredere publikum, engasjere sine medlemmer, tiltrekke seg nye kunstnere og samarbeidspartnere. Selv om de digitale kanalene kan virke uoversiktlige, blir arbeidet med innhold, målgrupper og kanaler langt enklere dersom det er gjort et grundig arbeid med planlegging og strategi på forhånd. I den første delen av denne kursserien om markedsføring la vi nettopp vekt på viktigheten av å utarbeide en klar strategi og plan.
Med en tydelig plan på plass, kan vi nå rette fokus mot de tre sentrale områdene for digital markedsføring: nettsider, sosiale medier, og nyhetsbrev. I denne artikkelen vil vi se på hvordan kunstforeninger kan bruke disse kanalene til å kommunisere profesjonelt, målrettet og engasjerende, slik at det digitale arbeidet støtter opp under foreningens overordnede mål.
Nettsider
Nettsiden er kjernen i digital markedsføring for en kunstforening. Den fungerer både som et informasjons- og markedsføringsnav, og er en viktigste komponent for å kommunisere med eksisterende medlemmer og tiltrekke nye.
Sosiale Medier
Sosiale medier blir ofte sett på som det ultimate markedsføringsverktøyet, men det er viktig å balansere forventningene. Selv om sosiale medier er en viktig del av markedsføringsmiksen, må vi huske at de ikke alene kan løse alle markedsføringsutfordringer.
Nyhetsbrev
Nyhetsbrev er en av de mest verdifulle markedsføringskanalene for en kunstforening. Årsaken er enkel: mottakerne har allerede vist interesse for det vi driver med.